The Other Side

Начало » Новини » Медии » “Sunday At The Village Vanguard” от THE BILL EVANS TRIO в “Картини от една изложба”

“Sunday At The Village Vanguard” от THE BILL EVANS TRIO в “Картини от една изложба”

Telegram канал на The Other Side

Dark Sun And Winter Cold 2021

Концертът на FLESHGOD APOCALYPSE и EX DEO в София се мести за 2022 г.

Категории

Архив

Концертът на TIAMAT в София се мести точно с 1 година – 29 октомври 2022 г.


Предаването за концептуални албуми „Картини от една изложба” с водещ Сергей Шишов представя “Sunday At The Village Vanguard” от THE BILL EVANS TRIO. Събота, 21:00 ч., програма „Хоризонт” на Българското национално радио.

25 юни 1961 г., неделя следобед, Ню Йорк. Продуцентът Orrin Keepnews, шеф на независимия джаз лейбъл Riverside, слиза по стълбите към мазето на 178-мо авеню, малко клиновидно помещение с ниски тавани, известно на джаз ентусиастите като Village Vanguard. Неугледно изглеждащото мазе обаче е идеалното място за джаз представления. По необясними причини то има една от най-добрите акустики, което го прави идеално за звукозапис на джаз изпълнителите, наети да свирят там. Заедно със звукорежисьора Dave Jones двамата започват да настройват техниката, и тогава настъпва момент на паника, когато електрозахранването внезапно спира, но за щастие бързо се възстановява. Предстои им целодневен запис, тъй като в неделите е известно, че един и същ изпълнител свири по време на пет сесии. Няма място за грешки, защото това е последният ден от двуседмичния ангажимент на музикант, известен с нежеланието си да влиза в студио и да записва нов материал.

И така започва историята на един от най-значимите албуми в съвременния джаз: “Sunday At The Village Vanguard” („Неделя във Вилидж Вангард“) на THE BILL EVANS TRIO.

The Bill Evans Trio - Sunday at The Village Vanguard

The Bill Evans Trio – Sunday at The Village Vanguard

Пианистът Bill Evans е сред най-влиятелните джаз музиканти на ХХ век, носител на 7 отличия Grammy. Неговото класическо музикално образование е белязано най-вече от влиянието на импресионистите Debussy, Ravel, Fauré, Satie, към които през средата на 50-те години на миналия век се добавят идеите на George Russell и неговата лидийска хроматична концепция, за да стигне до стилистиката на модалния джаз. Тази теоретична подготовка помага по-късно на Bill Evans да приложи на практика своите идеи под ръководството на Miles Davis при работата им върху епохалния албум „Kind of Blue“, записан през март и април 1959 г., който става най-продаваният джаз албум въобще.

След този колосален успех Bill Evans не спира дотук, напуска секстета на Miles Davis и започва да търси други форми на изява, като създава свой проект за джаз трио с нова концепция:

„Това, което се опитах да направя, бе да освободя ролята на всеки от триото, те да не бъдат във формата „пианист и ритмична секция за акомпанимент“, а всеки да участва в изграждането на темите със свой принос и отговорност. Нужен ми беше наистина нов музикален подход, евристичен подход към колективното изграждане на фразата в момент на импровизация, за да знаеш кога да бъдеш партньор, и кога трябва да поемеш риска и да разчупиш конвенционалното. Точно това търсех. За целта имах нужда от хора, които се интересуват един от друг, за да можем да прекараме година или две само в растеж, без амбиции, просто позволявайки на музиката ни да расте и да може нашите таланти да се слеят по съвсем естествен начин.“

Няколко месеца по-късно, през лятото на 1959 г., контрабасистът Scott Lafaro, който по това време свири в клуб на същата улица, както и Evans, го среща и му предлага да участва в трио заедно с барабаниста Paul Motian, което се превръща в едно от най-известните пиано трио в джаза.

Както споделя Paul Motian, когато това трио започва да свири в нощния клуб Basin Street East, намерението им винаги е било да се разработи цялостно интерактивно трио изживяване. В онези времена това е нещо нечувано, тъй като почти всички пиано трио тогава са създадени до голяма степен за да демонстрират качествата на солиста с ритмичен съпровод. Докато в тяхната формация тримата партньори, нарушавайки традицията, при която контрабасистът и барабанистът са ограничени до ролята на акомпанимент, участват в истинска „трипосочна импровизация“, създават своеобразна синергия и имат като че ли телепатично взаимодействие с постоянна свобода между тримата музиканти.

В историята на триото на Bill Evans записите във Village Vanguard от лятото на 1961 г. вероятно са тези, при които това взаимодействие между тримата достига своя връх, но са и последните, защото 11 дни след края им контрабасистът Scott Lafaro, тогава на 25 години, загива в автомобилна катастрофа, удряйки се в дърво.

Bill Evans и продуцентът Orrin Keepnews решават в албума “Sunday At The Village Vanguard” да включат с предимство пиесите, които представят най-добре изпълненията на Scott Lafaro на контрабас.

Този албум, често определян като един от най-добрите записи на джаз на живо за всички времена, ще чуем в предаването “Картини от една изложба” по програма “Хоризонт” на БНР в събота, 12 декември, след новините от 21:00 ч.


Елате в Telegram канала на The Other Side чрез следния линк t.me/theothersidezine и/или се абонирайте за нашия бюлетин!


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 186 other followers

Devin Townsend Live in Sofia 2022

PARADISE LOST в София на 1 декември 2021 г.

Opeth в София на 25 септември 2021 г.

Статистика

  • 597 857 hits
%d блогъра харесват това: