Предаването за концептуални албуми „Картини от една изложба” с водещ Сергей Шишов представя “Canadiana Suite” от OSCAR PETERSON TRIO. Събота, 21:00 ч., програма „Хоризонт” на Българското национално радио.
В началото на 60-те години на миналия век Oscar Peterson вече има репутацията да е сред най-добрите пианисти в джаза. Роден в Монреал, Канада, той има огромен успех по време на концертите си в цял свят и бележи съвместна работа с такива музиканти като Louis Armstrong, Lionel Hampton, Buddy Rich, Dizzy Gillespie, Coleman Hawkins, Stan Getz, Maynard Ferguson, Nat King Cole, Teddy Wilson и т.н. Duke Ellington го нарича „махараджата на пианото“, искрени почитатели са му певецът Frank Sinatra и пианистът André Previn. Нетовият стил на музициране често е определян като съчетание на брилянтна техника с изящен лиризъм, наподобявайки този на Святослав Рихтер в класическото пиано, и със свободата на импровизиране в джаза.
Но Oscar Peterson не е само виртуозен пианист и лидер на бенд. Неговите качества като композитор особено ярко се изявяват през лятото на 1964 г., когато в рамките на телевизионното шоу „Wayne and Shuster“ в Торонто звучи за първи път монументалното му произведение “Canadiana Suite” („Канадска сюита“). То се състои от осем части, посветени на родната му Канада, и в него той представя музикални картини на пейзажи от бреговете на Атлантическия океан на изток до Скалистите планини на запад, резултат на труда му в течение на близо година.
„Тази сюита я замислих на основата на моите лични възприятия – споделя авторът. – Същевременно тя няма твърда рамка, за да позволи свободата на джазовото импровизиране при изпълнение на живо. Всеки път, когато я свирим, искам да чувам различните реакции и чувства, които заедно с Ray Brown и Edmund Thigpen изпитваме“.
„Ballad To The East“ („Балада на изток“) е скица от морските провинции Нова Скотия, Ню Брънзуик и остров Принц Едуард. Oscar обаче ги посещава за първи път едва след завършването на сюитата, преди това ги знае само от картини и снимки. „Видях ги в съзнанието си в син цвят“ – обяснява той.
„Laurentides Waltz“ („Валс за лорентидите“) представя впечатленията на Oscar от Лорентидите, покритата с бор планинска верига в Квебек, която започва на около тридесет мили северно от Монреал, а Oscar е роден и израснал във френска Канада. „Бил съм в Лорентидите много пъти предимно през ски сезона“, казва той, „и винаги съм ги възприемал с чувство за щастие, за суинг в чист вид. Това е най-сезонният раздел в сюитата, представяйки един зимен пейзаж“.
„Place St. Henri“ (“Местността Свети Хенри“), е предградие в югозападната част на Монреал, тук именно е роден Oscar Peterson.
Що се отнася до „Hogtown Blues“, известно е, че много канадци не харесват Торонто, тъй както много американци не харесват Ню Йорк. Казват, че градът е само за бизнес и е твърде забързан, без сърце и затова го наричат „Hogtown“ („Свински град“). „Аз си мисля за Торонто с любов“, казва Oscar. „Опитах се да представя своите впечатления от него в стилистиката на блуса, това си личи още в началото. Използвах хармоничното съдържание на основната мелодична линия за да създам усещане за експанзията, през която този град преминава, като използвах солови пасажи, за да опиша настроенията в различните етапи от неговото развитие.“
С това изпълнение приключва пътешествието през Източната част на Канада и тръгваме на Запад с пиесата „Blues Of The Prairie“ („Блус на прерията“). „И тук се използва блус формат“, казва Oscar. „Но това очевидно се отнася до експанзивността, която видях в прериите. Ритмичната секция в свиренето пресъздава впечатлението за коне и каубои привечер. Опитахме се да възпроизведем усещането си в музика, която няма динамичните върхове, каквито ще откриете в някои от другите пиеси.“
„Wheatlands“ („Пшенични земи“) не се нуждае от текстово обяснение – продължава той. – Можете да доловите блещукането на житото от повея на вятъра още в първите няколко такта след началото. Това е страхотно равнинна страна, където, ако застанете на железопътен насип висок шест фута (1.80 м), можете да виждате 50 мили надалеч“.
„March Past“ е парадът, който предхожда Калгари Стампийд, едно от най-големите събития за родео в Северна Америка. Оскар споделя за впечатленията, които са се породили от гледането на парада по телевизията: „Това е щастливо време за Канада“.
Пътешествието завършва при Скалистите планини в пиесата „Land Of The Misty Giants“ („Земята на мъгливите гиганти“). „Тук чувството, изразено в музиката, е донякъде като в източните провинции, с изключение на това, че пейзажът, към който се приближавате, е много по-внушителен. Има някакво неземно усещане в Скалистите планини. Това е, което се опитах да покажа и това е причината за заглавието“.
В записите участва трио в състав: Oscar Peterson – пиано, който също така е композитор и автор на аранжимента, Ray Brown – контрабас и Edmund Thigpen – барабани.
Албума “Canadiana suite”, или „Канадска сюита“, ще чуем в предаването “Картини от една изложба” на програма “Хоризонт” на БНР в събота, 28 март, след новините от 21:00 ч.
Елате в Telegram канала на The Other Side чрез следния линк t.me/theothersidezine и/или се абонирайте за нашия бюлетин!