The Other Side

Начало » Концертни репортажи » Галерии » The Last Tour / Restless & Live – Най-силното метъл шоу тази пролет в Европа

The Last Tour / Restless & Live – Най-силното метъл шоу тази пролет в Европа

Норвежките авангардисти VULTURE INDUSTRIES се завръщат в София

Категории

Архив


Спомняте ли си пълзящите орди от обложката на албума на DIO „The Last In Line”? Нещо сходно се случваше на 10 март 2017 г. около Inter Expo Center в София. Малцината, нямащи общо със събитията наблюдатели от околните офиси и заведения, гледаха на черните тълпи, като на природен катаклизъм. А съсредоточието на хорската река беше входът на зала № 4.

Попадайки в търбуха на помещението, със задоволство установявам, че там вече се е настанила многохилядна тълпа още преди излизането на първата група. Този концерт е успял да събере една много будна публика, достойна за качеството на зрелището, което предстоеше.

Twilight Force

Twilight Force

Сцепвайки секундата в 19:00 ч., TWILIGHT FORCE излизат сред покритите в черно декори, за да ни демонстрират своя Adventure Metal. Тъканта на музиката им е изплетена от класически Heavy Metal образци, като HAMMERFALL и HELLOWEEN, представена с характерна клавирна мелодичност, високи вокали и много приветливост. Звукът, обаче, е с отвратителни параметри и въпреки че групата е с две китари, почти нищо от тях не се чува в ритъм режим. Бас и каси бумтят като в дискотека, а клавирът щедро раздава мелодията и доминира в звученето по един дисбалансиран начин.

TWILIGHT FORCE влязоха в каталога на Nuclear Blast с втория си албум. Все още крехката група е изпратена да стажува в, може би, най-професионалното турне в Европа в момента! Този си скок, момчетата плащат с остро орязване на звука им, за сметка на титулярите – нещо, което смятах, че вече е отживелица.

Twilight Force

Twilight Force

Маскирането на част от членовете в „Adventure” контекст не е някаква новост. Да не говорим за дракона, представящ групата по обложките им. Музиката на шведите също не е нещо нечувано и даже е доста напълнена с цитати. За конкретика, бих ги оприличил с 60% HAMMERFALL, 30% HELLOWEEN, 6% YNGWIE MALMSTEEN, най-вече заради солата и избраната бленда за тях, 2% FINNTROLL, не само заради ушичките на единия им китарист, но и заради някои тънки скандинавски фолклорни теми, 1% BRUJERIA, заради маските на китаристите и „Императорът” като глас зад клавирите и 1% Adventure автентичност. Въпреки това и въпреки спънатия саунд, секстетът е сглобен от забележителни музиканти! А гласът на Chrileon е не само невероятен с височините си, но и смазващо прецизен! Изобщо, TWILIGHT FORCE свирят като за висша лига.

Twilight Force

Twilight Force

След полета на сапфирения дракон, вокалист и клавирист си „разделиха” публиката, за да проверят кой ще извлече повече аплаузи. Дълбокият глас на Blackwald (kb.) вдъхновяваше повече мъжествените възгласи от свръхвисоките фалцети на Chrileon. Накрая обединихме адмирациите си към цялата банда. Чак на последното им програмно парче китарите прозвучаха малко по-ясно и TWILIGHT FORCE прозвучаха като метъл формация. На тридесетата минута от появяването си групата ни остави в ръцете на титулярите.

Сетлист TWILIGHT FORCE:

01. Battle of Arcane Might
02. To the Stars
03. Riders of the Down
04. Flight of the Sapphire Dragon
05. Gates of Glory
06. The Power of the Ancient Force

Самата публика бе в толкова щедро разположение на духа, че избухна в скандиране само, за да може охранител да снима пълната зала, докато още течеше подготовката на сцената за ACCEPT.

Accept

Accept

Оголиха се метални конструкции, от които присветна фенерче и осветлението отстъпи място на мощни приветствия. Точно в 20:00 ч. гръмна мeтална интродукция и блесна огромното лого на немските ветерани. Те влизат с пилотния сингъл от последния си албум – песен, с която започваха цялото си турне „Restless & Live – Blind Rage”, чиито минимализиран апотеоз наблюдаваме. Прекрасната тениска от турнето е допълнена с новите актуални дати, което прави гърба й внушителен.

Accept

Accept

Озвучителите дотолкова се „постараха” за подгряващата банда, че се бях притеснил за качеството на озвучаването. За всеобща радост ACCEPT звукнаха перфектно! Даже китарите са по-режещи от студийното звучене на новите им албуми, където убягват в леко AC/DC посока… След „Сталинград” класиците влизат в своеобразен Best Of.

ACCEPT са тотални професионалисти и демонстрират на сцената най-доброто от себе си. Публиката пее почти непрекъснато с тях и сетът се изковава горещо. Подборът на песни леко ми напомня за конкурентното турне на U.D.O. – „Back to the Roots”, за което ме подсещат и трудностите на Mark Tornillo при взимането на харшовите висоти на „London Leatherboys”.

Accept

Accept

От внушителен брой години не бях виждал ползването на водещи прожектори, за каквито съм ви разказвал! Екипът на това голямо турне е сметнал, че ще е добре те да е част от шоуто и що се отнася до концертната фотография, това бе много полезно.

Водещите прожектори

Водещите прожектори

Поздравите от сцената сякаш отстъпват място на вдигащите се обороти. Песните се сливат и не ни оставят дъх, защото това са огромни метални химни! Осъзнавам, че това всъщност е немската прецизност, когато точно в 21:00 ч. големите ACCEPT се оттеглят под мощните скандирания на името си.

Сетлист ACCEPT:

Intro
01. Stampede
02. Stalingrad
03. Restless & Wild
04. London Leatherboys
05. Final Journey
06. Princess of the Down
07. Fast as a Shark
08. Metal Heart
09. Teutonic Terror
10. Balls to the Wall

Силни прожектори блесват в очите ни, докато в димната мараня декорите на ACCEPT изчезват и подиумът сякаш потъва в дълбочината си. Доколкото феновете на германските класици сме с по-широки аури и сме се разпределили сравнително равномерно в залата, преценявам, че сме над 4 500 човека от почти всички възможни възрасти. За разлика от много други пъти, капацитетът на баровете е такъв, че почти няма опашки за бири, дори в паузите. Барманите предвидливо наливат бири превантивно. Не мога да се въздържа и свалям шапка на BGTSC за цялата организация около това многолюдно събитие! Отдаваме дължимото и на тур-мениджмънта за високия професионализъм! В паузата между ACCEPT и SABATON не звучат песни на групи, а нещо като филмова музика със свои пикове на напрежение и епични отстъпления. Всъщност това е разширен вариант на инструментала „The March to War” на хедлайнера! А равномерната структура на публиката започва да се руши, заради настъпващият към фронта дивизион от ентусиасти.

Пълната зала

Пълната зала

Шоуто ни изненадва с триминутно избързване – времето, необходимо да прозвучи въвеждащото „In The Army Now” на STATUS QUO, по което време екип сапьори разминират сцената с метал-детектор и после свалят покривалата от декорите.

Разминиране

Разминиране

Мнозина от нас помнят предишното турне на шведската бойна машина и преминаването му през София на 28 януари 2015 г., когато те ни демонстрираха, колко са пораснали. Шоуто, което SABATON представят е надстроен вариант на тогавашното, така че те представят два поредни албума с така изградения инструментариум, подкрепен от по-мощен мениджърски екип и добавени ефекти. Сценичният танк се е сдобил с огромна верига, а зад него има впечатляваща с размерите си мултимедия, на която тече визуализация, съперничеща на филмова продукция.

Sabaton

Sabaton

Мощен взрив пред лицето ми ме измъква от разсъжденията, а първите редове от публиката се поприкриват… Огнемети и мини насищат обстановката с усещане за бойни действия, а ние чувстваме огньовете и ударните вълни по лицата си! Подобно на новия си албум, SABATON ни представят подбор от военни истории, необвързани в тематична нишка. Малко по-театралното представянe на съвременната война и спартанската легенда отстъпва място на един повече Collegium vigilando*, където самата група е извън събитията и директното им представяне, а само ги наблюдава. Докато преди квинтетът се изживяваше като десантна група, сега рисува събития извън тяхното претворяване. На който фон мненията, че SABATON са повърхностна банда стават доста плитки.

Sabaton

Sabaton

Заедно с перфектното свирене и синхрон на групата, мултимедията визуализира послания, примесени с логото и символите на групата. Концертът е с качествени параметри, които влизат в топ 5 на всички посетени от мен концерти! Едва ли е необходимо да съм многословен и по отношение на песните на SABATON – техен Best Of, кореспондиращ с този на ACCEPT. След грохота на мелачките, посредством някои чужди композиции, шведите успяват да ни разкажат музикално и за един тъжен оркестър от времето на холокоста… Запалки и телефони светят на „The Final Solution”, изпълнена в unplugged маниер, а екранът зад групата мултиплицира картината на малките ни светлинки от гледна точка на сцената.

Светлините ни на живо и на екран

Светлините ни на живо и на екран

Огромното богатство на мърч щанда отново не е пренебрегнало специален T-shirt с българското знаме и датата на концерта! Има и бюджетно предложение на българската фланелка от предишната дата на сабатоните у нас.

Заигравките с кавъри, като част от увеселителното шоу, които ние помним от другите им концерти са редуцирани, но Joakim Broden не пропуска да си посвири Michael Jackson на китара. Българоезичните призиви и изказвания на SABATON, които знаем че умеят, също са минимализирани. Изборът на песни, които да изсвирят по предпочитание от публиката е заменен с изпълнение на любимото парче на фронтмена от новия албум, за спасението на Виена – „Winged Hussars”. Въобще, групата наблюдава, но и изисква от наблюдаващите си фенове! И българската им публика е на ниво. Няма начин да не избухнем на „Primo Victoria”… Избухва и сериозен арсенал по сцената! За кой ли път…

Sabaton

Sabaton

Мощни са българските овации за още от творчеството на шведите. Удостоявайки ни с песен, за която е подготвено почти лирик-видео на мултимедийния екран, SABATON отново се прибират. Когато ги призоваваме отново, Joakim споделя, че още помни 2009 г., когато бяха посрещнати по-горещо от тогавашния хедлайнер… Въпреки това, не получихме нещо повече от това, което представлява програмата на турнето! Оглушителните скандирания за трети път бяха туширани със запис на песни и раздаване на сценични артефакти. Бяхме изкопчили едва три минути след 23 ч.

Сетлист SABATON:

In the Army Now
01. Ghost Division
02. Sparta
03. Blood of Bannokburn
04. Swedish Pagans
05. The Last Stand
06. Carolus Rex
07. Union (Slopes of St. Benedict)
Diary of an Unknown Soldier Intro
08. The Lost Battalion
09. Far from the Fame
10. The Lion from the North
Van Halen-Beethoven-Queen kb. live Introduction ->
11. The Final Solution
12. Resist and Bite
Michael Jackson g. live Joke ->
13. Night Witches
14. Winged Hussars
15. Primo Victoria
Бис 1:
16. Shiroyama
Бис 2:
17. To Hell and Back
Dead Soldier`s Waltz/Masters of the World

Sabaton

Sabaton

Много бяха семействата, довели по-малки и по-отрасли деца на този концерт. Това, разбира се, е радостно, но имаше и нещо повече! На разотиване попаднах в метрото с огромни тълпи младежи, напълнили не една композиция. Целият влак, в който се качих, пееше популярни мелодии на SABATON и на всяка спирка един многолюден акапелен състав отнасяше ехото със себе си! И този отглас стигна почти до другия край на София, където да разбера, че около мен живеят много готини и силни хора, слушащи страхотна музика. Чувство, което не бях изпитвал от времето на тълпите фенове през 90-те! Благодаря ви, хора! Благодаря ви, организатори!

Rock Thrashler
Inter Expo Center, Hall 4, София, България
10.03.2017


* Collegium vigilando – наблюдаваща група (букв.); По паралел с превръщането на бог от действащ в наблюдател на определен етап от съзряването на човечеството.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: